Is het outsourcen van opleidingen verstandig?

Deze vraag werd mij laatst voorgelegd en omdat ik denk dat deze vraag binnen veel organisaties speelt wijd ik er een blog aan.

Schoenmaker, houd je bij je leest is een bekend gezegde. Een productiebedrijf, een ziekenhuis en advocatenkantoor, het zijn nu eenmaal geen opleidingsinstituten. Het outsourcen van opleidingen is in de klassieke gedachte over leren helemaal geen gek idee. Outsourcing maakt een organisatie flexibeler (breedte en diepte aanbod), bespaart kosten (pay per use) en niet zelden is de kwaliteit beter.

Daarbij hebben we in ons kikkerland ook (nog) te maken met regelgeving uit de tijd dat er nog werd lesgegeven met het krijtje. Namelijk in veel beroepen zijn opleidingsafspraken binnen de CAO vastgelegd. De welbekende opleidingssubsidies die via de loonafdracht de scholingsfondsen spekken en daarmee feitelijk een sigaar uit eigen doos zijn. De gedachte hierachter was toentertijd het stimuleren van werkgevers om te investeren in kennis en kunde van medewerkers. Volgens mij was het een van de redenen waarom voormalig topadvocaat Bram Moszkowicz uit zijn ambt werd gezet, hij had onvoldoende opleidingszegeltjes op zijn spaarkaart verzameld. Maar maakt hem dit een onkundig strafpleiter? Ik betwijfel het. Ik ben van mening dat het hele systeem van scholingssubsidies achterhaald is en zelfs een belemmerende werking heeft op leerinnovaties, maar dat terzijde.

Laat ik mij vooral focussen op datgene er wel toe doet. We gaan niet minder leren, maar we gaan anders leren. De populariteit van het 70:20:10 leerprincipe is hierin alleszeggend. Het leren richt zich voornamelijk on the job, geïntegreerd in het werkproces. Tja, en dan wordt outsourcen toch een interessante vraag, want hoe doe je dat?

Het belangrijkste waar een bedrijf voor moet waken is de kloof tussen opleiden en performance. Opleiden is geen doel op zich, maar een instrument om tot betere werkprestaties te komen. Binnen het prestatiegericht leren zijn de taken het uitgangspunt, kennis kan conditioneel zijn aan de taak.

Een 70:20:10 opleidingsontwerp is een integraal ontwerp , het zijn geen losstaande elementen die je rücksichtslos aan elkaar plakt. Kies je voor outsourcing van opleidingen, dan zijn hier belangrijke tips waarmee je kunt voorkomen dat de synergie tussen de elementen ontbreekt en hierdoor een kloof tussen het leren en presteren gaat ontstaan.

  1. Houd het opleidingsontwerp in eigen hand, de verantwoordelijkheid voor de productiviteit en performance van medewerkers ligt bij jou en niet bij de externe opleider.
  2. Bespreek met je externe opleider de inhoud, ondersteund door wegingsmethodieken gerelateerd aan de taken.
  3. Stel werkplekondersteunende informatie beschikbaar tijdens de training.
  4. Verplicht de opleider tot een uitvoering volgens het leren-leren principe.
  5. Besef dat externe opleiders financieel baat hebben bij het slijten van zoveel mogelijk opleiden. Je zult je zakelijk moeten gaan opstellen, als een scherpe inkoper.
  6. Maak de opleider je business partner in plaats van een klant-leverancier relatie.
  7. Ben een goede referent voor de externe opleider, want hoe meer waardering en zichtbaarheid, hoe harder ze voor je gaan lopen.

Vind je bovenstaande tips zinvol, maar heb je behoefte aan ondersteuning en advies, neem dat vrijblijvend contact op. Zinvoll helpt je graag!

Charl Giesen | c.giesen@zinvoll.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *